دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 ارديبهشت 1402 - 23:25
با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری؛

فراخوان| نیازهای تخصصی صنعت نفت به توانمندی دانش‌بنیان‌ها متصل می‌شود

فراخوان| نیازهای تخصصی صنعت نفت به توانمندی دانش‌بنیان‌ها متصل می‌شود
«طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله مغزی سیار و فناوری‌های وابسته» با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و با استفاده از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور بومی‌سازی می‌شود.
کد خبر : 846322

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، صنعت نفت از مهمترین صنایع ایران در تامین انرژی و رشد اقتصادی است و به جرات می‌توان گفت تاثیر زیادی در پیشرفت و تعالی کشور دارد. در این راستا صنعت حفاری و صنایع جانبی مرتبط با آن، به عنوان نوک پیکان صنعت نفت از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که یکی از مهمترین و تخصصی‌ترین خدمات ارائه شده در این صنعت، توسط دستگاه لوله مغزی سیار انجام می‌شود. دستگاه لوله مغزی یکی از ماشین‌آلات صنعتی حفاری است و جهت عملیات تعمیر و تکمیل چاه‌های نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگزینی برای دستگاه‌های حفاری تعمیراتی بشمار می‌رود.

لوله مغزی سیار یک لوله تولیدی پیوسته با قطری کم است که بر روی قرقره گردان پیچیده می‌شود. لوله مغزی سیار قابلیت حمل‌ونقل و انعطاف‌پذیری بالا و آسانی دارد که برای عملیات‌های مختلف تعمیر چاه یا عملیات‌های مداخله چاه استفاده می‌شود. همچنین باعث کاهش هزینه، نیروی انسانی مورد نیاز و زمان تعمیرات در حفاری چاه‌های نفت و گاز می‌شود. امروزه استفاده از این سیستم در حال افزایش است.

در حال حاضر به طور فزاینده‌ای دستگاه لوله‌مغزی سیار برای بسیاری از عملیات‌های خاص حفاری استفاده می‌شود. فناوری لوله مغزی سیار در ابتدا برای کار بر روی چاه‌های زنده و تولیدی توسعه داده شد. اخیرا این فناوری در میان استفاده کنندگان مقبولیت گسترده‌تری یافته است.

بر همین اساس پیرو توافق‌نامه همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و وزارت نفت مقرر شد که اقلام گلوگاهی صنعت نفت طی انتشار فراخوان‌هایی به شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌های توانمند در این حوزه واگذار شود. یکی از این حوزه‌ها طراحی، ساخت و بهره‌برداری لوله مغزی سیار و فناوری‌های وابسته است.

شرکت‌ها و فعالان دارای توانمندی دانشی و تخصصی تولید این ابزار کاربردی در صنعت نفت می‌توانند با مشارکت در این فراخوان از خدماتی، چون «حمایت از ساخت نمونه و انجام آزمون‌های میدانی و شتاب‌دهی تیم‌ها»، «حمایت از ساخت محصول تا سقف ۲۰ میلیارد تومان»، «همکاری در تدوین استاندارد‌ها و دستورالعمل‌ها»، «ارائه خدمات و تسهیلات برای تجاری‌سازی متناسب با سطح فناوری» دریافت کنند.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر به این آدرس مراجعه کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته